Zedeninspecteur voor het Zorgcentrum na Seksueel Geweld (ZSG) | |||||||
| 7912 | |||||||
| Operationeel Inspecteur - Operationeel Hoofdinspecteur - | |||||||
| 25 | |||||||
| 72 lesuren | |||||||
De cursist: ? Kent de conventie van Istanbul ? Begrijpt de behoeften van een
slachtoffer van seksueel geweld en kent het model van de holistisch zorg ? Kent het ontstaan en de
ontwikkeling van het Belgisch model van de ZSG ? Kent de basisprincipes van de
werking van een ZSG ? Kent de partners van het ZSG
en de rol van het Instituut als nationale coördinator ? Is in staat het gedeeld
beroepsgeheim toe te passen bij de uitoefening van zijn rol in het ZSG ? Is in staat om de
samenwerkingsprotocollen naar behoren uit te voeren ? Kent de verwachtingen van het
parket (m.i.v. betrokken richtlijnen) ? Kent de actiemogelijkheden van
het parket ? Kent het handelingsplan van de
zedeninspecteur ? Kent de organisatie ZSG en
weet wat er van hem/haar verwacht wordt als zedeninspecteur ? Kent de diverse juridische
aspecten van deze materie ? De zedeninspecteur kan omgaan
met seksualiteit ? Kan verkrachtingsmythes
herkennen en kan ermee rekening houden in de interactie met het slachtoffer ? Kan omgaan met valse
aangiften. ? Is in staat coping-strategieën
ter preventie van secundaire traumatisering toe te passen ? Heeft een grondige kennis
omtrent het forensisch stappenplan en de impact van een forensisch onderzoek op
het slachtoffer ? Kent het handelingsplan van de
forensisch verpleegkundige ? Heeft kennis over de verschillende
sporen en de mogelijkheden van DNA-analyse op deze sporen. ? Heeft kennis van de gevolgen
van intoxicatie op seksueel geweld ? Kan op gepaste wijze omgaan
met slachtoffers van seksueel geweld die onder invloed zijn van drugs/alcohol ? Heeft kennis over het begrip
ViCLAS ? Heeft kennis over de
mogelijkheden voor verder onderzoek op gebied van sociale media, ICT-apparatuur
en kan sporen vrijwaren ? De zedeninspecteur kent de
mogelijkheden en beperkingen om daders te identificeren via profielen op
sociale media ? De zedeninspecteur kan
spoorbewust optreden zodat informatie op GSM, smartphone, tablet, of computers
niet verloren gaat of aangetast wordt. ? De zedeninspecteur kent de
procedures die ondernomen kunnen worden bij wraakporno (klachtneerlegging bij
het Instituut, beelden van internet verwijderen, etc.) ? Kent de inhoud van een
volledig en correct proces-verbaal, weet wat een juiste dossieropbouw inhoudt
en kan dit toepassen. ? Kan de juiste documenten opstellen ? Weet wat er van hem/haar
verwacht wordt in het ZSG ? Kan in verschillende situaties
de procedures correct toepassen en de beschikbare informatie omzetten in een
correct proces-verbaal ? Kan een volledig verhoor
correct en nauwkeurig noteren en kan een volledig proces-verbaal opstellen en
de bijhorende documenten genereren. ? Heeft kennis van de specifieke
noden van kwetsbare groepen in geval van seksueel geweld. ? Is in staat de zorg voor
slachtoffers van seksueel geweld uit kwetsbare groepen en in bijzondere
contexten aan te passen aan hun desbetreffende noden ? Kent de basisprincipes van het
TAM-verhoor en de verschillen met het gefilmd verhoor op het ZSG ? Kan omgaan met de begeleiders
van minderjarige en kwetsbare slachtoffers ? Begrijpt de psychische
gevolgen van seksueel geweld op het slachtoffer en zijn omgeving ? Kent de geschikte gespreks- en
verhoortechnieken voor het verhoor van volwassen slachtoffers van zedendelicten
en kan deze toepassen. ? Kan inspelen op uiteenlopende
situaties waarbij de omgang met het slachtoffer centraal staat ? Kan reflecteren over het
verloop van een verhoor ? Is in staat coping-strategieën
ter preventie van secundaire traumatisering toe te passen | |||||||
|
Inschrijven kan via het online inschrijvingssysteem (enkel voor opleidingsverantwoordelijken) Niet-leden van PAULO schrijven in via mail: Politieschool.Oostvlaanderen.Paulo.Opleidingen@police.belgium.eu met vermelding van : Politiezone/Federale Dienst, gegevens opleidingsverantwoordelijke, gegevens deelnemer (naam, voornaam, Stamnr./RRN) opleiding, EDA nr. en datum. | |||||||
| |||||||